We were planning to start the Senior competitions from January 2014, in line with the WDSF rules (World Dance Sport Federation) when Kristel reaches the required age to attack the world ranking. The Belgium Federation decided to already apply these rule from September 2013, so we grabbed the opportunity to start three month earlier.
However, due to starting 3 months earlier, we had to intensify our training schedule in order to have some physical strength to compete. We are not in top form yet but for the next competition on November 3 in Brugge we will be better on all levels, as well physically and technically. It was about 8 months ago that we danced for the last competition so the tension was high.
The BDSF decided to let us start in the second highest class, the Senior I B. For this competition there were however no other couples in the B, so we had to start in a combined ABC class with four couples of the highest national class.
We gave it our best try. We took into account the last technical tips from our trainers and started the competition. It was a smaller floor than in The Netherlands, we had to dance five dances in a row and Filip had nerves. Nevertheless, we captured the second place from seven couples, beating 3 out of the four couples from the highest class. We are happy with the result and are positive for the competion in Brugge.
We waren van plan te starten bij de Senioren in januari 2014, in lijn met de WDSF (World Dance Sport Federation) reglementen, wanneer Kristel de vereiste leeftijd bereikt om de wereld ranking Senior I aan te vallen. De Belgische Federatie besloot echter de nieuwe regels reeds in september 2013 in te voegen. We grepen deze kans en begonnen drie maanden eerder dan gepland.
Door 3 maanden eerder te starten moesten we meer training sessies inlassen om toch een beetje onze conditie op te schroeven. We zijn nog niet in top vorm maar tegen de volgende competitie op 3 november in Brugge, zullen we op alle vlakken beter zijn. Zowel conditioneel als technisch. Het was 8 maanden geleden sinds we nog eens aan een wedstrijd deel genomen hebben dus de spanning was te snijden.
De BDSF besloot ons te laten starten in de tweede hoogste klasse Senior I B. Voor deze wedstrijd waren er echter geen paren in de B dus mochten in een gecombineerde klasse ABC dansen. Er waren 4 paren uit de hoogste nationale klasse aanwezig, een uitdaging.
We deden ons best. Nog even de laatste tips van onze leraren doornemen en we begonnen er aan. De vloer was kleiner dan Nederland, we moesten vijf dansen op rij afwerken en Filip had heel veel zenuwen. Niettegenstaande deze beperkingen werden we tweede van zeven paren en versloegen we 3 van de vier A klasse paren. We zijn blij met het resultaat en kijken met een positieve instelling uit naar de wedstrijd in Brugge.
Previous Ballroom Dancing article:
German Open 2013 – International Dance Sport Festival, Stuttgart
Return to main page
Monday, 30 September 2013
Sunday, 29 September 2013
Al Minvto, fish market at the Rialto Bridge, Venice
Near the Rialto Bridge you find a building with the inscription: Mercato del pesce al Minvto. The local fish market under a covered gallery. We were surprised there were so many visitors.
Inside the light was not optimal for pictures but the temperature better for the fish. The locals and tourists who rent an apartment in Venice have a large choice here containing: salmon, shrimp, squid, octopus, cockles, crab and much more. Enjoy.
Dicht bij de Rialtobrug vind je een gebouw met het opschrift: Mercato del pesce al Minvto. De lokale vismarkt in een open galerij. We waren verbaast dat er hier zoveel bezoekers waren.
Binnen was het licht niet optimaal om foto's te nemen, maar de temperatuur was er beter om de vis vers te houden. Inwoners en toeristen die een appartement huren in Venetië hebben een grote keuze waaronder: zalm, garnalen, inktvis, octopus, schelpjes, krab en nog veel meer. Geniet er van.
Previous Venice article: The masks of Venice to celebrate carnival and now decoration in our living room
Previous Market article: Shopping in Sokakta Hayat Var, Istanbul
Return to main page
Inside the light was not optimal for pictures but the temperature better for the fish. The locals and tourists who rent an apartment in Venice have a large choice here containing: salmon, shrimp, squid, octopus, cockles, crab and much more. Enjoy.
Dicht bij de Rialtobrug vind je een gebouw met het opschrift: Mercato del pesce al Minvto. De lokale vismarkt in een open galerij. We waren verbaast dat er hier zoveel bezoekers waren.
Binnen was het licht niet optimaal om foto's te nemen, maar de temperatuur was er beter om de vis vers te houden. Inwoners en toeristen die een appartement huren in Venetië hebben een grote keuze waaronder: zalm, garnalen, inktvis, octopus, schelpjes, krab en nog veel meer. Geniet er van.
Previous Venice article: The masks of Venice to celebrate carnival and now decoration in our living room
Previous Market article: Shopping in Sokakta Hayat Var, Istanbul
Return to main page
Saturday, 28 September 2013
The legend of chapel “Wittentak” on the “Scherpenberg”, Ronse
Ronse is the town in which I was born. As a young kid we were walking from our house to the “Scherpenberg”, a hill close by. It is also called the “Wittentak” or White Branch. In those days and in the minds of many local people, the hill was called like that because it was covered with snow during the winter. The roads were never made snow free and house owners had to leave their cars behind in the valley.
The name of the chapel comes however from the legend of the White Branch. In the 17th century a big oak embraced with its branches a fragile statue of Our Lady that had been hanging there for about 200 years. The tree created a natural alcove around Our Lady and the leaves coloured white. After this miracle the village was saved from the plague and the population built this chapel on the hill.
As you see on the pictures, it is small chapel and during the summer there are religious celebrations in front of the entrance. That’s why there are so many benches. Around the chapel you see sculptures displaying the stations of the Via Dela Rosa. The panoramic views of the Flemish Ardennes are impressive.
Ronse is mijn geboortestad. Als kind liepen we van ons huis naar de Scherpenberg, een dichtbij gelegen heuvel. Deze heuvel wordt ook de Wittentak genoemd. In het denkbeeld van vele inwoners werd de naam afgeleid van de sneeuw tijdens de winter. De wegen werden nooit sneeuwvrij gemaakt en bewoners lieten hun wagen achter in de vallei.
De naam van de kapel komt echter voort van een legende en niet de sneeuw. In de 17de eeuw omarmde een enorme eik een Maria beeldje met zijn takken. Het broze beeldje hing daar reeds 200 jaar en werd nu gevangen in een natuurlijke nis. De bladeren van de boom kleuren wonderlijk wit, een mirakel is geschied. In dezelfde periode werd de stad gered van de Pest en uit dankbaarheid voor Onze Lieve Vrouw bouwden de inwoners deze kapel.
Zoals je op de foto’s ziet worden er bij deze kapel ook vieringen in open lucht gedaan, vandaar de vele banken voor de ingang. Rond de kapel staan beeltenissen van de kruistocht. De panoramische vergezichten over de Vlaamse Ardennen zijn indrukwekkend.
Previous Church article: The New Church with the "Lange Jan" tower and Abbey of Middelburg
Return to main page
The name of the chapel comes however from the legend of the White Branch. In the 17th century a big oak embraced with its branches a fragile statue of Our Lady that had been hanging there for about 200 years. The tree created a natural alcove around Our Lady and the leaves coloured white. After this miracle the village was saved from the plague and the population built this chapel on the hill.
As you see on the pictures, it is small chapel and during the summer there are religious celebrations in front of the entrance. That’s why there are so many benches. Around the chapel you see sculptures displaying the stations of the Via Dela Rosa. The panoramic views of the Flemish Ardennes are impressive.
Ronse is mijn geboortestad. Als kind liepen we van ons huis naar de Scherpenberg, een dichtbij gelegen heuvel. Deze heuvel wordt ook de Wittentak genoemd. In het denkbeeld van vele inwoners werd de naam afgeleid van de sneeuw tijdens de winter. De wegen werden nooit sneeuwvrij gemaakt en bewoners lieten hun wagen achter in de vallei.
De naam van de kapel komt echter voort van een legende en niet de sneeuw. In de 17de eeuw omarmde een enorme eik een Maria beeldje met zijn takken. Het broze beeldje hing daar reeds 200 jaar en werd nu gevangen in een natuurlijke nis. De bladeren van de boom kleuren wonderlijk wit, een mirakel is geschied. In dezelfde periode werd de stad gered van de Pest en uit dankbaarheid voor Onze Lieve Vrouw bouwden de inwoners deze kapel.
Zoals je op de foto’s ziet worden er bij deze kapel ook vieringen in open lucht gedaan, vandaar de vele banken voor de ingang. Rond de kapel staan beeltenissen van de kruistocht. De panoramische vergezichten over de Vlaamse Ardennen zijn indrukwekkend.
Previous Church article: The New Church with the "Lange Jan" tower and Abbey of Middelburg
Return to main page
Friday, 27 September 2013
Excellent lunch by Yves Mattagne in restaurant Sea Grill, Brussels
We have been a few times in this top restaurant of Yves Mattagne that specialises in fish and seafood. The restaurant is located in the Radisson Blu Hotel and has two Michelin Stars. We started with the house Champagne Laurent Perrier Rosé served out of a magnum bottle. With the Champagne, the Chef served top amuses like: mussels with herbs, lobster bisque with cannelloni of King Crab and a very strong mackerel.
The first starter was out of this world, very experimental: marinated Freshwater Shrimps topped with caviar in sour cream, served together with a waffle from Brussels and a sorbet of shellfish.
With the second starter, he again blew us away. It was a soup explosion of vegetables, spices and herbs together with vegetable wrapped Langoustines from Breton.
The main course was a piece of sunfish filet with cockles. The desserts were based on rhubarb and strawberries, a very good combination. We will certainly go back to the Sea Grill.
We hebben reeds een paar keer dit top restaurant van Yves Mattagne bezocht dat zich specialiseert in vis en zeevruchten. Het is gelegen in het Radisson Blu hotel en heeft twee Michelin Sterren. We begonnen met de huis Champagne Laurent Perrier ingeschonken uit een magnum fles. Samen met de Champagne kregen we de volgende top amuses: mosseltjes met fijne kruiden, kreeftenbisque met cannelloni van Koningskrab en een heel sterke makreel.
Het eerste voorgerecht was niet van deze wereld, heel experimenteel: gemarineerde zoetwater garnalen met kaviaar in zure room, samen opgediend met een Brusselse wafel en sorbet van zeevruchten.
Met het tweede voorgerecht werden we terug van onze stoel geblazen. Een explosie van kruiden in een soepje samen met in groenten gerolde Bretoense Langoustines.
Het hoofdgerecht was een stukje zonnevisfilet met kokkels. De nagerechten bestonden uit rabarber en aardbeien, een goede combinatie. We keren zeker nog terug naar de Sea Grill.
Previous Michelin Star restaurant article: Restaurant Va Doux Vent, Brussels
Previous Brussels article: Giants in the City Hall of Brussels
Return to main page
The first starter was out of this world, very experimental: marinated Freshwater Shrimps topped with caviar in sour cream, served together with a waffle from Brussels and a sorbet of shellfish.
With the second starter, he again blew us away. It was a soup explosion of vegetables, spices and herbs together with vegetable wrapped Langoustines from Breton.
The main course was a piece of sunfish filet with cockles. The desserts were based on rhubarb and strawberries, a very good combination. We will certainly go back to the Sea Grill.
We hebben reeds een paar keer dit top restaurant van Yves Mattagne bezocht dat zich specialiseert in vis en zeevruchten. Het is gelegen in het Radisson Blu hotel en heeft twee Michelin Sterren. We begonnen met de huis Champagne Laurent Perrier ingeschonken uit een magnum fles. Samen met de Champagne kregen we de volgende top amuses: mosseltjes met fijne kruiden, kreeftenbisque met cannelloni van Koningskrab en een heel sterke makreel.
Het eerste voorgerecht was niet van deze wereld, heel experimenteel: gemarineerde zoetwater garnalen met kaviaar in zure room, samen opgediend met een Brusselse wafel en sorbet van zeevruchten.
Met het tweede voorgerecht werden we terug van onze stoel geblazen. Een explosie van kruiden in een soepje samen met in groenten gerolde Bretoense Langoustines.
Het hoofdgerecht was een stukje zonnevisfilet met kokkels. De nagerechten bestonden uit rabarber en aardbeien, een goede combinatie. We keren zeker nog terug naar de Sea Grill.
Sea Grill Bar |
Mussels amuse |
King Crab amuse |
Mackerel amuse |
Brussels waffle with shellfish sorbet |
Freshwater Shrimp with caviar |
Langoustines |
Sunfish |
Pre dessert |
Dessert Rhubarber - Strawberries |
Previous Michelin Star restaurant article: Restaurant Va Doux Vent, Brussels
Previous Brussels article: Giants in the City Hall of Brussels
Return to main page
Thursday, 26 September 2013
Happy with our ten year old Mercedes S320 CDI
Ten years ago we had to buy a new car. We drove a Mitsubishi Carisma and had a serious encounter with a truck. The car was just not total loss and after repairs we had problems to open the windows and doors. What a joke, that happens when the insurance company forces you to repair a car that should be total loss.
First we considered buying a BMW but we found the interior of the car a bit compact. The Mercedes models were more spacious. It was a very expensive car and we thought twice about buying it.
Our car is still in excellent shape, looks fine from the exterior and inside and gets us everywhere. The diesel engine has already 430.000 km on the counter and we hope to increase this in the coming years. It seems that quality pays off and that the car was not as expensive as we originally thought.
Tien jaar geleden moesten we een nieuwe auto kopen. We reden in een Mitsubishi Carisma en hadden een ernstig ongeval met een vrachtwagen. De auto was net niet “perte totale” en na reparatie hadden we problemen onze deuren en ramen te openen. Wat een schande, dit gebeurd er als een verzekeringsmaatschappij je verplicht een auto te herstellen die in feite afgeschreven moet worden.
Eerst overwogen we een BMW maar vonden de binnenzijde wat compact. De Mercedes modellen waren ruimer. Het was een heel dure wagen en moesten toch eens nadenken alvorens de aankoopbeslissing te nemen.
Onze auto is nog steeds in uitstekende staat, ziet er goed uit aan de buitenzijde en binnenkant. We kunnen er overal mee komen. De diesel motor heeft reeds 430.000 km gereden en we hopen dit nog aanzienlijk te verhogen. Het ziet er naar uit dat kwaliteit zijn geld waard is en dat de auto toch niet zo duur was als we oorspronkelijk dachten.
Previous Car article: The Berlin Ampelmann and super cars in the capital of Germany
Return to main page
First we considered buying a BMW but we found the interior of the car a bit compact. The Mercedes models were more spacious. It was a very expensive car and we thought twice about buying it.
Our car is still in excellent shape, looks fine from the exterior and inside and gets us everywhere. The diesel engine has already 430.000 km on the counter and we hope to increase this in the coming years. It seems that quality pays off and that the car was not as expensive as we originally thought.
Tien jaar geleden moesten we een nieuwe auto kopen. We reden in een Mitsubishi Carisma en hadden een ernstig ongeval met een vrachtwagen. De auto was net niet “perte totale” en na reparatie hadden we problemen onze deuren en ramen te openen. Wat een schande, dit gebeurd er als een verzekeringsmaatschappij je verplicht een auto te herstellen die in feite afgeschreven moet worden.
Eerst overwogen we een BMW maar vonden de binnenzijde wat compact. De Mercedes modellen waren ruimer. Het was een heel dure wagen en moesten toch eens nadenken alvorens de aankoopbeslissing te nemen.
Onze auto is nog steeds in uitstekende staat, ziet er goed uit aan de buitenzijde en binnenkant. We kunnen er overal mee komen. De diesel motor heeft reeds 430.000 km gereden en we hopen dit nog aanzienlijk te verhogen. Het ziet er naar uit dat kwaliteit zijn geld waard is en dat de auto toch niet zo duur was als we oorspronkelijk dachten.
Previous Car article: The Berlin Ampelmann and super cars in the capital of Germany
Return to main page
Wednesday, 25 September 2013
“Neeltje Jans” Island and worries about holes in the “Oosterscheldekering”
We are driving from “Hoek van Holland” close to Rotterdam to Middelburg. This is on the west side of south Netherlands and the roads are most of the time surrounded by the sea. You drive on the dykes from island to island. Once this was open sea, now these are cities and farm lands protected by the Deltaworks.
One of the most important parts of the Deltaworks is the “Oosterscheldekering” located at “Neeltje Jans” working island. This island was used to build the dykes, roads and protection barrier of the sea. It is a natural sandbank.
The “Oosterscheldekering” is currently under discussion because there are holes of about 50 metres deep that could endanger the protection of this area of Holland against flooding. You have to know that a large part of this country is located below sea level. Without dykes or protection the sea is going to take back the land. Let’s hope that the “Rijkswaterstaat” takes care of the maintenance.
We rijden van “Hoek van Holland”dicht bij Rotterdam naar Middelburg. Dit is aan de zuidwestkant van Nederland en de wegen zijn meestal omsingeld door water en de zee. Je rijdt op dijken van eiland naar eiland. Eens was dit open zee, nu zijn het steden en landbouwgebieden beschermd door de Deltawerken.
Een van de belangrijkste delen van de Deltawerken is de Oosterscheldekering gelegen aan het Neeltje Jans werkeiland. Dit is een natuurlijke zandbank die werd gebruikt voor het bouwen van dijken, wegen en de beschermingsmuur tegen de zee.
De Oosterscheldekering staat momenteel onder discussie vanwege 50 meter diepe gaten die dit gebied van Holland zouden kunnen bedreigen. Is er een risico voor overstromingen? Je dient te weten dat een groot gedeelte van Nederland onder de zeespiegel gelegen is. Zonder de bescherming van de dijken gaat de zee het land terug winnen. Laat ons hopen dat de “Rijkswaterstaat” ons gaat beschermen met uitstekend onderhoud.
Previous Deltaworks article: Going deep in the harbour of Rotterdam to see the Maeslantkering
Previous Sea article: The calm sea and white sand on Carlise Bay, Barbados
Return to main page
One of the most important parts of the Deltaworks is the “Oosterscheldekering” located at “Neeltje Jans” working island. This island was used to build the dykes, roads and protection barrier of the sea. It is a natural sandbank.
The “Oosterscheldekering” is currently under discussion because there are holes of about 50 metres deep that could endanger the protection of this area of Holland against flooding. You have to know that a large part of this country is located below sea level. Without dykes or protection the sea is going to take back the land. Let’s hope that the “Rijkswaterstaat” takes care of the maintenance.
We rijden van “Hoek van Holland”dicht bij Rotterdam naar Middelburg. Dit is aan de zuidwestkant van Nederland en de wegen zijn meestal omsingeld door water en de zee. Je rijdt op dijken van eiland naar eiland. Eens was dit open zee, nu zijn het steden en landbouwgebieden beschermd door de Deltawerken.
Een van de belangrijkste delen van de Deltawerken is de Oosterscheldekering gelegen aan het Neeltje Jans werkeiland. Dit is een natuurlijke zandbank die werd gebruikt voor het bouwen van dijken, wegen en de beschermingsmuur tegen de zee.
De Oosterscheldekering staat momenteel onder discussie vanwege 50 meter diepe gaten die dit gebied van Holland zouden kunnen bedreigen. Is er een risico voor overstromingen? Je dient te weten dat een groot gedeelte van Nederland onder de zeespiegel gelegen is. Zonder de bescherming van de dijken gaat de zee het land terug winnen. Laat ons hopen dat de “Rijkswaterstaat” ons gaat beschermen met uitstekend onderhoud.
From Google Maps |
Previous Deltaworks article: Going deep in the harbour of Rotterdam to see the Maeslantkering
Previous Sea article: The calm sea and white sand on Carlise Bay, Barbados
Return to main page
Tuesday, 24 September 2013
The masks of Venice to celebrate carnival and now decoration in our living room
When we say carnival, we think of cities like Aalst (Belgium), Köln (Germany), Rotterdam (The Netherlands), Rio de Janeiro (Brazil), the Caribbean and also Venice (Italy). Probably the Venice carnival is one of the most traditional in the world. Look back in to history at masked parties and you see similar carnival masks as the ones they sell in Venice.
Many of the cruise ships departing in Venice have a masked ball at night. Both men and women wear small masks to cover their faces, eyes and cheekes. The masks of Venice are real pieces of art and you find them in almost every shop. For us it is the most distinct product of this Italian city.
For centuries Venetians were wearing masks for several months a year. They loved disguise themselves. It is hard to imagine how many different kind of masks there are but the pictures give you an idea. We bought two and Kristel tried them on. Now they hang on our living room wall.
Als we over carnaval spreken denken we aan steden zoals Aalst (België), Keulen (Duitsland), Rotterdam (Nederland), Rio de Janeiro (Brazilië), de Carabbien en Venetië (Italië). Waarschijnlijk is het carnaval in Venetië het meest traditionele in de wereld. De maskers van de meeste historisch gemaskerde ballen lijken heel sterk op de exemplaren die in Venetië worden gemaakt en verkocht.
Op de vertrekkende cruise schepen worden er ’s avond dan ook regelmatig een gemaskerd bal georganiseerd. Zowel de mannen en vrouwen verbergen hun gezicht, ogen of kaken achter een elegant masker. Het zijn echte kunstwerken en je kan ze overal kopen. Voor ons is dit een typisch product voor deze Italiaanse stad.
Eeuwen lang droegen inwoners van Venetië maskers gedurende verschillende maanden per jaar. Ze hielden er gewoon van zich te vermommen en de grote verscheidenheid op de foto’s geven u een idee van de omvang. We kochten er twee en Kristel probeerde ze uit. Nu hangen ze trots aan onze woonkamermuur.
Previous Venice article: Crossing the Canal Grande over the Rialto Bridge, Venice
Previous Carnival article: The first pictures of summer carnival in Rotterdam, “Zomercarnaval 2013”
Return to main page
Many of the cruise ships departing in Venice have a masked ball at night. Both men and women wear small masks to cover their faces, eyes and cheekes. The masks of Venice are real pieces of art and you find them in almost every shop. For us it is the most distinct product of this Italian city.
For centuries Venetians were wearing masks for several months a year. They loved disguise themselves. It is hard to imagine how many different kind of masks there are but the pictures give you an idea. We bought two and Kristel tried them on. Now they hang on our living room wall.
Als we over carnaval spreken denken we aan steden zoals Aalst (België), Keulen (Duitsland), Rotterdam (Nederland), Rio de Janeiro (Brazilië), de Carabbien en Venetië (Italië). Waarschijnlijk is het carnaval in Venetië het meest traditionele in de wereld. De maskers van de meeste historisch gemaskerde ballen lijken heel sterk op de exemplaren die in Venetië worden gemaakt en verkocht.
Op de vertrekkende cruise schepen worden er ’s avond dan ook regelmatig een gemaskerd bal georganiseerd. Zowel de mannen en vrouwen verbergen hun gezicht, ogen of kaken achter een elegant masker. Het zijn echte kunstwerken en je kan ze overal kopen. Voor ons is dit een typisch product voor deze Italiaanse stad.
Eeuwen lang droegen inwoners van Venetië maskers gedurende verschillende maanden per jaar. Ze hielden er gewoon van zich te vermommen en de grote verscheidenheid op de foto’s geven u een idee van de omvang. We kochten er twee en Kristel probeerde ze uit. Nu hangen ze trots aan onze woonkamermuur.
Previous Venice article: Crossing the Canal Grande over the Rialto Bridge, Venice
Previous Carnival article: The first pictures of summer carnival in Rotterdam, “Zomercarnaval 2013”
Return to main page