It’s hard to remember when it was last so hot. The temperature on the sun deck must be above 40 degrees and we cool down with still ice water and wine. The enormous Gatun Lake is totally flat, sometimes green but most of the time brown due to the turning mud from vessels passing by. Don’t under estimate the traffic on this lake, big size cargo ships are crossing us frequently.
Again we see many pelicans in the sky but also doing fly-by’s just above the water line. The trees and mountains make it so beautiful and some of the high tree top blossom. You can hear the wildlife: birds, monkeys and insects. At the end of the lake ships are waiting to cross the Gatun Locks.
Het is moeilijk te herinneren wanneer het voor het laatst zo heet was. De thermometer geeft meer als 40 graden aan en wij zoeken verkoeling met ijswater en een glaasje wijn. Het enorme Gatun Meer is volledig vlak, soms is het water groen maar meestal bruin door de voorbij varende schepen. Onderschat het zee verkeer niet op dit meer, grote schepen varen ons regelmatig voorbij.
Terug zien we veel pelikanen in de lucht maar ook juist boven de waterlijn. De bomen en de bergen maken het allemaal mooi, sommige boomtoppen staan in bloei. Je kan de natuur horen: de vogels, apen en insecten. Aan het einde van het meer wachten vele schepen om de Gatun Sluizen in te varen.
Previous Panama Canal article:
Passing through the Miraflores Locks, Panama City
Return to main page
Sunday, 30 November 2014
Saturday, 29 November 2014
Passing through the Miraflores Locks, Panama City
You enter the Miraflores Locks of the Panama Canal from the Pacific Ocean. It is early in the morning and we still think back of the large groups of dolphins which accompanied the ship the day before. They were with hundreds and we saw them the whole day.
The captain opened the helicopter pad for passengers so that could have a closer look at opening the locks and lifting the 120.000 ton ship up towards the Gatun Lake. On each side there is about half a meter space. The ship is kept into place by trains. This is one of the few places in the world where the captain has to hand over control of the bridge. To pass the lock, about thirty men and pilots join the ship for a safe passage.
On the grass you see a worker practicing his throw. They try to throw ropes to the ship as accurate as possible. This is a skill which needs to be kept sharp. You can see on one of the pictures how high the ship needs to be lifted per lock. This happens three times before reaching the lake level. The process takes about two hours. Above us flies a curious pelican and on the lock parades a white heron. The water is finally level and the double locks open. The next step is a relaxing day on the Panama rivers and Gatun Lake.
Je vaart het Miraflores sluizencomplex van het Panama Kanaal binnen aan de zijde van de Stille Oceaan. Nog steeds denken we terug aan de vorige dag toen grote groepen dolfijnen ons cruise schip de ganse dag gezelschap hielden. Ze waren met honderden.
De kapitein heeft het helikopterplatform geopend voor de passagiers zodat men de sluizen van heel dichtbij zou kunnen aanschouwen. Het 120.000 ton zware schip wordt versast tot op het waterniveau van het Gatun Meer. Aan iedere kant heeft het cruise schip ongeveer een halve meter ruimte en het wordt op de juiste plaats gehouden door locomotieven. Dit is één van de weinige plaatsen ter wereld waar de kapitein controle van zijn schip uit handen moet geven. Om de sluizen veilig te passeren komen ongeveer 30 technici en piloten aan boord.
Op het grasveld zie je een man oefenen met het gooien van touwen. Men tracht de touwen, om het schip op zijn plaats te houden, zo accuraat mogelijk te gooien en dit is een vaardigheid dat men scherp moet houden. Op één van de foto’s zie je het hoogteverschil per sluis. Het schip wordt drie maal versast om op het meer niveau te komen en dit proces neemt ongeveer twee uren in beslag. Boven ons vliegt een nieuwsgierige pelikaan en op de sluispoort paradeert een witte reiger. Het water staat eindelijk gelijk en de dubbele poorten gaan open. De volgende fase is een rustige dag varen op een rivieren van Panama en het Gatun Meer.
Previous Panama Canal article: Expansion of the Panama Canal from close by
Return to main page
The captain opened the helicopter pad for passengers so that could have a closer look at opening the locks and lifting the 120.000 ton ship up towards the Gatun Lake. On each side there is about half a meter space. The ship is kept into place by trains. This is one of the few places in the world where the captain has to hand over control of the bridge. To pass the lock, about thirty men and pilots join the ship for a safe passage.
On the grass you see a worker practicing his throw. They try to throw ropes to the ship as accurate as possible. This is a skill which needs to be kept sharp. You can see on one of the pictures how high the ship needs to be lifted per lock. This happens three times before reaching the lake level. The process takes about two hours. Above us flies a curious pelican and on the lock parades a white heron. The water is finally level and the double locks open. The next step is a relaxing day on the Panama rivers and Gatun Lake.
Je vaart het Miraflores sluizencomplex van het Panama Kanaal binnen aan de zijde van de Stille Oceaan. Nog steeds denken we terug aan de vorige dag toen grote groepen dolfijnen ons cruise schip de ganse dag gezelschap hielden. Ze waren met honderden.
De kapitein heeft het helikopterplatform geopend voor de passagiers zodat men de sluizen van heel dichtbij zou kunnen aanschouwen. Het 120.000 ton zware schip wordt versast tot op het waterniveau van het Gatun Meer. Aan iedere kant heeft het cruise schip ongeveer een halve meter ruimte en het wordt op de juiste plaats gehouden door locomotieven. Dit is één van de weinige plaatsen ter wereld waar de kapitein controle van zijn schip uit handen moet geven. Om de sluizen veilig te passeren komen ongeveer 30 technici en piloten aan boord.
Op het grasveld zie je een man oefenen met het gooien van touwen. Men tracht de touwen, om het schip op zijn plaats te houden, zo accuraat mogelijk te gooien en dit is een vaardigheid dat men scherp moet houden. Op één van de foto’s zie je het hoogteverschil per sluis. Het schip wordt drie maal versast om op het meer niveau te komen en dit proces neemt ongeveer twee uren in beslag. Boven ons vliegt een nieuwsgierige pelikaan en op de sluispoort paradeert een witte reiger. Het water staat eindelijk gelijk en de dubbele poorten gaan open. De volgende fase is een rustige dag varen op een rivieren van Panama en het Gatun Meer.
Previous Panama Canal article: Expansion of the Panama Canal from close by
Return to main page
Friday, 28 November 2014
Expansion of the Panama Canal from close by
We are approaching the Bridge of the Las Americas on our left side you see Panama City in the fog. As soon as we leave the bridge behind us, we will enter the Panama Canal and leave the Pacific Ocean behind us. Everywhere dock or wait large container ships and big cranes to load and unload cargo. This year, the Panama Canal celebrated its 100th year anniversary.
In the near future the Panama Canal will double its capacity with its expansion project. Approaching the locks makes it clear. On the banks you see the concrete construction and heavy transportation vehicles. The new locks will ensure better water management by water-saving. This will avoid that the Gatun Lake loses too much water by using the locks. The Canal will also provide opportunities for longer, higher and wider ships to cross.
We naderen de Brug de Las Americas en aan onze linkerzijde zien we Panama City in de mist. Van zodra we de brug achter ons laten varen we het Panama Kanaal binnen en laten we de Stille Oceaan achter ons. Overal liggen grote vrachtschepen te wachten op de doortocht of cargo te laden en te lossen. Dit jaar, viert het Panama Kanaal zijn 100ste verjaardag.
In de nabije toekomst zal het Panama Kanaal zijn capaciteit verdubbelen met het uitbreidingsproject. Het naderen van de sluizen maakt dit heel duidelijk. Op de oevers zie je de betonnen muren van de nieuwe sluizen en de zware vrachtwagens voor transport van materiaal. De nieuwe sluizen verzekeren een beter watermanagement en zullen vermijden dat het Gatun Meer langzaam leegloopt. Het nieuwe Kanaal zal ook de mogelijkheid bieden langere, hogere en bredere schepen de doortocht te laten maken.
Previous Panama Canal article: Views over the rough port of Colón, Panama
Previous Cruise article: Let the cruise games begin, crossing the equator, Ecuador
Return to main page
In the near future the Panama Canal will double its capacity with its expansion project. Approaching the locks makes it clear. On the banks you see the concrete construction and heavy transportation vehicles. The new locks will ensure better water management by water-saving. This will avoid that the Gatun Lake loses too much water by using the locks. The Canal will also provide opportunities for longer, higher and wider ships to cross.
We naderen de Brug de Las Americas en aan onze linkerzijde zien we Panama City in de mist. Van zodra we de brug achter ons laten varen we het Panama Kanaal binnen en laten we de Stille Oceaan achter ons. Overal liggen grote vrachtschepen te wachten op de doortocht of cargo te laden en te lossen. Dit jaar, viert het Panama Kanaal zijn 100ste verjaardag.
In de nabije toekomst zal het Panama Kanaal zijn capaciteit verdubbelen met het uitbreidingsproject. Het naderen van de sluizen maakt dit heel duidelijk. Op de oevers zie je de betonnen muren van de nieuwe sluizen en de zware vrachtwagens voor transport van materiaal. De nieuwe sluizen verzekeren een beter watermanagement en zullen vermijden dat het Gatun Meer langzaam leegloopt. Het nieuwe Kanaal zal ook de mogelijkheid bieden langere, hogere en bredere schepen de doortocht te laten maken.
Previous Panama Canal article: Views over the rough port of Colón, Panama
Previous Cruise article: Let the cruise games begin, crossing the equator, Ecuador
Return to main page
Thursday, 27 November 2014
Views over the rough port of Colón, Panama
Our cruise ship the Celebrity Infinity docked during late afternoon hours in the rough port of Colón. The ship made it through the Panama Canal and just arrived in the Caribbean Sea. We have a short stop for a few hours before the ship sails off again. It is a nice opportunity for passengers to see the Panama Canal Locks after sunset with artificial lights on. We recommend only to do this via an organized guided shore excursion.
We decided to stay on board and have a look at the city from the top deck. You can see it is an industrial port, the most important of the country. Don’t wander off on your own at night, there is a lot of poverty and crime rules here.
Ons Cruise schip, de Celebrity Infinity, meerde aan in de ruwe havenstad Colón, het was reeds laat in de namiddag. Het schip had net de doortocht van het Panama Kanaal afgewerkt in kwam aan in de Caribbean Zee. Na enkele uren zou ze haar cruise verder zetten. Een uitstekende opportuniteit voor passagiers om de Panama sluizen van de landzijde te gaan bezoeken. We raden je aan dit enkel te doen onder begeleiding van een excursie georganiseerd door de cruiserederij.
Wij besloten echter aan boord te blijven en de stad van op het bovenste dek te aanschouwen. Je ziet duidelijk dat dit een industriële havenstad is, de belangrijkste van het land. Ga hier niet ’s avonds alleen de stad verkennen, er is enorm veel armoede en de criminaliteit overheerst.
Previous Panama article: Video Celebrity Infinity passing the Panama Canal
Previous Port article: Large volume tuna delivery in the port of Manta
Return to main page
We decided to stay on board and have a look at the city from the top deck. You can see it is an industrial port, the most important of the country. Don’t wander off on your own at night, there is a lot of poverty and crime rules here.
Ons Cruise schip, de Celebrity Infinity, meerde aan in de ruwe havenstad Colón, het was reeds laat in de namiddag. Het schip had net de doortocht van het Panama Kanaal afgewerkt in kwam aan in de Caribbean Zee. Na enkele uren zou ze haar cruise verder zetten. Een uitstekende opportuniteit voor passagiers om de Panama sluizen van de landzijde te gaan bezoeken. We raden je aan dit enkel te doen onder begeleiding van een excursie georganiseerd door de cruiserederij.
Wij besloten echter aan boord te blijven en de stad van op het bovenste dek te aanschouwen. Je ziet duidelijk dat dit een industriële havenstad is, de belangrijkste van het land. Ga hier niet ’s avonds alleen de stad verkennen, er is enorm veel armoede en de criminaliteit overheerst.
Previous Panama article: Video Celebrity Infinity passing the Panama Canal
Previous Port article: Large volume tuna delivery in the port of Manta
Return to main page