The Eurotunnel connecting France with the United Kingdom under the North Sea is an incredible piece of architecture and technology. The high speed train Eurostar departs from Brussels and after 25 minutes you are in Lille to pick up the last passengers. It is fun to drive through the French country side expecting to see the first glimpse of the sea.
It was however not the case, the train slows down and for a long distance you have on both sides of the tracks high fences with barbwire. This is to stop people without papers crossing the border to the UK via the tunnel, not to mention how dangerous it could be. 70 minutes after our departure in Brussels, the train dives into the Eurotunnel.
After 20 minutes of darkness, we see the first light on the UK side. Strange to know we were under the sea. After a comfortable ride, the train arrives on time in St. Pancras International train station London. The total journey took about 2 hours. An excellent alternative for Europeans who don't like to fly. Before making my way to the hotel, I have a closer look at the St. Pancras station.
Coming back from London in Business Premier Class, I receive a dinner menu from Mr. Raymond Blanc, the Culinary Director of Eurostar and also Two Michelin Star Chef of restaurant "Le Manoir". The document informs me that he works with traditional dishes and a fresh and creative approach. I almost didn't touch the food and it was below the level of a low quality restaurant. It is surprising that a two Star Michelin Chef associates his name to such quality. Is this only about financial gain? Because of this opportunism, I am never going to visit his restaurant.
De Eurotunnel connectie tussen Frankrijk en Groot-Brittannië onder de Noordzee is een ongelooflijk staaltje architectuur en technologie. De hoge snelheidstrein Eurostar vertrekt uit Brussel en na 25 minuten ben je al in Lille waar de laatste passagiers instappen. Het is leuk door het Franse platteland te rijden in afwachting van de eerste glimp op de Noordzee.
Dat was echter niet het geval, de trein vermindert snelheid en aan beide zijden van het spoor heb je kilometers lang, hoge hekken met prikkeldraad. Dit om mensen zonder papieren te weerhouden de UK binnen te gaan via de tunnel. Je kan je ook wel inbeelden hoe gevaarlijk een wandeling door de tunnel zou zijn. 70 minuten na ons vertrek, duiken we de Eurotunnel in.
Na een donkere periode van 20 minuten zien we het eerste licht aan Britse zijde. Wat een raar gevoel te beseffen dat we net onder de zee hebben gereden. Na een comfortabele rit komen we aan in St. Pancras Londen. De totale rit heeft 2 uur in beslag genomen. Een uitstekend alternatief voor Europeanen die niet van vliegen houden. Vooraleer ik naar het hotel op zoek ga, bekijk ik St. Pancras station nog eens.
Op de weg terug van Londen in Business Premier klasse, krijg ik een menukaart van Dhr. Raymond Blanc, de culinaire chef van het twee Sterren Michelin restaurant "Le Manoir". Het document informeert mij dat deze Chef werkt met traditionele gerechten en frisse, verrassende creatieve accenten. Mijn eten werd bijna niet aangeraakt en was van extreem laag niveau. Het verrast mij dat een Michelin Sterrenkok zijn naam hieraan verbindt. Draait nu alles om geld? Door deze vertoning van zelfzucht en opportunisme ga ik nooit overwegen zijn restaurant te bezoeken..
Previous London article:
Modern buildings of London
Previous Train station article:
Look behind you, it is worth it, Central Station of Amsterdam
Return to main page
The Only One In The World
3 hours ago
Mooi om te zien. Die stations zijn altijd prachtig om te zien en het eten ziet er trouwens ook niet slecht uit :-)
ReplyDeleteHeel lang geleden kreeg ik een ticket eerste-klas Eurostar kado, Filip ! Toen was zelfs het eten uitstekend !
ReplyDeleteLie(f)s.
I always enjoy your adventures! The statue of the extremely loving couple and her very stunning shoulder strap purse is most lovely!
ReplyDeletetja, het verhaal van de sterrenchef is wat anders
ReplyDeleteprachtig architecturaal wonder inderdaad, een echte atout voor ons Belgie deze connectie met het VK!
Interesting trip.
ReplyDeleteHave a nice weekend
I love the statue!! And the train is just sleek and gorgeous. It is really a downer that the food is not as quality as the whole rest of it. In fact, it really doesn't look that tasty.
ReplyDeletevery interesting sculpture. not sure i'd like being on a train under the sea.
ReplyDeleteYou should write to Raymond Blanc, and give him your views. The food certainly does not look up to his standards. You can see his beautiful hotel here http://www.manoir.com/web/olem/le_manoir.jsp If you complain he might even give you a free meal!!!
ReplyDeletecool photos
ReplyDeleteThe last photo looks familiar to me! Hehe, I've been there 3 years ago, taking Eurostar train from Paris to London, but we din't have any meal in the train.
ReplyDeleteMooie foto's van het station!
ReplyDeleteGroetjes, Mirthe
Merci à toi pour ce reportage!!!! très interressant je n'y suis jamais allée!! effectivement pas l'air terrible la nourriture!! bisous
ReplyDeleteOh la! M Blanc should take a ride and check out what is being served in his name Filip! The images of The station are super, I loved traveling from London yo Paris on the Eurostar.
ReplyDeletemay be they just use the name for making it sound nice...I have never taken the Eurostar, thanks for the feedback:-)
ReplyDeleteI have never taken a train in Europe. I have always heard how efficient they are and much more reliable than those in the U.S. The statue has a very stylish and realistic purse.
ReplyDeleteindrukwekkend Filip, maar wat een teleurstelling over het eten. Het is inderdaad geen reclame voor zijn restaurant. Ik wens jullie een fijne avond. Dietmut
ReplyDeleteI got nice travel information from here and the pics you have clicked are really awesome clicks.
ReplyDelete