We zijn nog steeds op het “Celerity Infinity” cruise schip en hebben Colombia achter ons gelaten. Het is vroeg in de morgen, 06:30 en de helikopter met de loods wordt verwacht. Hij zal ons door de sluizen en het Panama Kanaal loodsen. Voor vele passagiers, inclusief ons is dit een hoogtepunt van de reis. Reeds voor het ontbijt staan we op het helikopterdek en benaderen we de eerste sluis. Het Panama kanaal verbindt de Atlantische en de Stille Oceaan en is 81 km lang. Onderweg passeren we de Gatun, Pedro Miguel en Mariflores sluis. In iedere sluis wordt het schip door locomotieven getrokken, de doorgang is zeer smal en laat maar een halve meter ruimte aan iedere kant van het schip. Samen met ons is ook de Crystal Symphony in de Gatun sluis, dit cruise schip volgt ons reeds sinds Grand Cayman. Als vrachtschepen te groot zijn voor de sluizen, worden ze gelost aan de kust en gaan de containers per trein naar de andere kant van het land. Daar worden ze geladen op een ander schip. Schepen vermijden een vaart van 9.500 km langs de Kaap Hoorn door dit kanaal te gebruiken. In de 16de eeuw, hebben de Spanjaarden dit concept bedacht, de Fransen begonnen aan de bouw in 1880. Ze hebben echter dit niet kunnen voltooien door de barre werkomstandigheden en de ziektes in deze tropische omgeving. 23 jaar later hebben de Amerikanen de constructiewerken overgenomen. Door hun medische kennis hebben zij wel het kanaal kunnen afwerken. In 1999 kreeg Panama volledige controle over het kanaal. Op het einde van onze vaart zagen we nog Panama City, een sterk groeiende metropool van meer dan 1,2 miljoen inwoners. Na een snelle groet aan een voorbij varend vrachtschip vervoegen we onze weg naar Costa Rica.
Previous Cruise article: Video Cruise ships leaving Port Everglades
Return to main page
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.